نحن قوم أعزنا الله بالإسلام ، فهما طلبنا العزة بغيره ، أذلنا الله

We are the people whom Allah honoured through Islam, so whenever we seek honour other than it, Allah will disgrace us.

The blog is under slow transition to http://specifichumidity.wordpress.com

Monday, September 03, 2007

Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris?

Salam,

Sungguh pelik membaca komen-komen manusia.

Tahukah anda (MEXT : Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, Japan) adalah satu kementerian. Ya, satu. Ini menunjukkan betapa pentingnya kemajuan sains, pendidikan dan kebudayaan bagi orang jepun.

Belajar MATEMATIK dan SAINS dalam bahasa inggeris membantu penguasaan bahasa inggeris?

Bagi saya, langkah tersebut adalah satu langkah songsang, akibat pihak tertentu tidak melihat isu yang betul, dan cuba selesaikan dengan cara yang betul.

Ketika saya berpindah ke Kolej Mara Banting, saya dari sekolah agama, dan haram tak boleh bertutur dalam bahasa inggeris. Mengapa dalam masa yang singkat (2 semester) berbanding dengan zaman sekolah (10 tahun ) saya tiba-tiba mampu bertutur dengan baik?

Jawapannya terletak pada cara pengurusan kelas bahasa. Kelas bahasa inggeris di KMB lebih menarik, ada kelas masakan dan sebagainya.

Ketika di UK, saya sempat mengambil bahasa spanish dan Jerman. Aktiviti kelas bahasa jerman saya sangatlah menarik, termasuk program membeli belah dan memasak, serta menjamu selera. Semua pelajar diwajibkan bertutur dalam bahasa jerman sahaja.

Nah, jadikan kelas bahasa anda lebih menarik, pastinya minat dan penguasaan menjadi lebih baik.

Kenapa matematik dan sains yang dipilih untuk menyelesaikan masalah bahasa inggeris? Saya pun tidak tahu. Kalau mahu pelajar lebih banyak membaca dan bertutur dalam bahasa inggeris, ajarkan sahaja sejarah dalam bahasa inggeris. Ataupun pendidikan islam. Ataupun subjek-subjek lain yang sememangnya memerlukan banyak pembacaan.

'This is a case of people who identified the gap, but did not respond in the rightway to close the gap'. If this is an individual mistake, one may be forgiven. If this is an authorised body, one has no other choice but to conclude that the body is simply incompetent and yes, stupid.

Mengajar matematik dan sains dalam bahasa inggeris, bermaksud membantutkan perkembangan bahasa melayu dalam dua bidang tadi. Akhirnya, bahasa melayu hanya tinggal bahasa ahli-ahli drama dan puitis, dan tidak akan dapat dipentaskan dalam seminar-seminar teknologi pada masa yang akan datang.

Ya, bangsa Jerman maju tanpa perlu menggunakan bahasa inggeris dalam mempelajari sains dan matematik. Bangsa sweden, belanda dan banyak lagi Dan lebih menarik lagi, saintis-saintis mereka fasih berbahasa inggeris. Mengapa? Kerana mereka melihat bahasa ini sebagai satu alat komunikasi yang penting, bukan sekadar subjek picisan.

Yang harus ditangani di sini adalah kurangnya minat di kalangan masyarakat melayu untuk menguasai bahasa lain. Jangan kata inggeris, mandarin dan tamil pun tidak dipeduli, sedangkan kita telah 50tahun merdeka dan hidup bersama-sama. Bukan setakat itu sahaja, berapa ramaikah umat melayu yang berminat belajar bertutur bahasa arab hingga fasih, sedangkan arab itu bahasa alquran?

Seharusnya, usaha dilakukan untuk memupuk minat mendalami bahasa-bahasa lain, bukan sekadar mewajibkan itu dan ini. Lebih menyedihkan, ramai di kalangan kita yang tidak melihat isu ini dari kacamata yang lebih besar. Semuanya kembali kepada kelas sains dan matematik dalam bahasa inggeris.

Buka mata, dan lihat.

4 Comments:

Blogger ihsan_huhu said...

next sem... nk amik spannish, italian or mandarin??

mane satu nk pilih nih...

8:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

Debatable issue.I've talking so much with my cousin from UIAM on this issue few days ago.

Based on our condition today, I opt for English.

p/s: not more than just to make this issue more interesting ;)

3:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

The goverment's argument in putting forward the case is so weak.

Over generations, the arabs translated greek books. the french translated arabic books etc.

and even the malays have started translating english books..

BUT

then came the day when the learning is to be done in english, the translation works stopped.

P/S: kalau nak kata lebih berkesan, kenapa tak belajar pendidikan islam dalam bahasa arab? kan lagi 'bagus'.

sebab lagi ramai orang tak faham.

haa, cuba la buat usrah dalam bahasa arab. when i was in bristol, i was the only malaysian who join the algerian brothers' circle.

4:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

ihsan, pilih bahasa Arab. then french.

12:22 AM  

Post a Comment

<< Home