نحن قوم أعزنا الله بالإسلام ، فهما طلبنا العزة بغيره ، أذلنا الله

We are the people whom Allah honoured through Islam, so whenever we seek honour other than it, Allah will disgrace us.

The blog is under slow transition to http://specifichumidity.wordpress.com

Saturday, May 09, 2009

Namimah

Baru pulang dari kelas Ust Perwira tentang Namimah. Apa itu namimah? Berdasarkan kefahaman saya, Namimah adalah perbuatan mengapi-apikan, melaga-lagakan satu orang dengan satu orang yang lain, dengan menggunakan ayat orang pertama tadi yang diputar belitkan.

Namimah juga adalah perbuatan bercerita hal orang lain, yang mungkin akan mengaibkan dan memalukan orang tersebut.

Jika kita tinjau media kita hari ini, budaya namimah ini sangatlah berleluasa. Sama ada cerita artis, atau cerita politik, atau apa pun. Begitu banyak cerita namimah dan putar belit. Spin Doctors.

Perbuatan namimah menjanjikan balasan neraka bagi yang melakukannya.

Dalam satu forum di Bank Negara baru-baru ini, Ust Zahazan ada bercerita, bagaimana dia diberitahu rakan beliau, betapa media memainkan peranan mengurangkan kadar jenayah di Malaysia. Hatta, iklan yang dilihat remeh atau ringkas di televisyen, seperti bertolak ansur di jalan raya (Iklan Hari Raya PETRONAS) ternyata berjaya mengurangkan kemalangan jalan raya.

Atas sebab sebegitu, maka Al Fadhil Ust Zahazan dan rakan-rakan telah sama-sama menerbitkan majalah SOLUSI. Berdasarkan pembacaan awal, majalah ini banyak mengambil iktibar dari Sirah. Para penulis yang berkaliber, termasuk Ust Hasrizal & Dr Zulkifli Al Bakri, menawarkan artikel yang menarik dan relevan dengan situasi masa kini. 

Barisan penulis yang melangkau sempadan salaf-khalaf mahupun sempadan politik, sememangnya majalah ini merupakan satu yang harus dimiliki dan dibaca semua keluarga islam di malaysia.

Tuhan kami, bantulah kami...

3 Comments:

Blogger ihsan_huhu said...

fuh.. jgn kasik name anak nurul namimah ke siti namimah ke dh r

2:57 AM  
Blogger Syafiq Afifi said...

tadi ade program jadi fasilitator. tapi ahli projek manager sampah. xbuat kerja. pastu asik claim diorang nyer work. bgun pagi pon susah, nk ckp byk

3:45 AM  
Blogger husna afifi said...

haha
na'imah ok
jgn namimah sudah..

sian sapit
akak dgr kamu cite td pun rase mcm nk tlg sekeh je membe2 kamu
ahahaha

1:28 PM  

Post a Comment

<< Home