نحن قوم أعزنا الله بالإسلام ، فهما طلبنا العزة بغيره ، أذلنا الله

We are the people whom Allah honoured through Islam, so whenever we seek honour other than it, Allah will disgrace us.

The blog is under slow transition to http://specifichumidity.wordpress.com

Friday, May 05, 2006

LAGI POLITIK MALAYSIA

assalamualaikum

Yang Berhormat Dato' Shahrir Abdul Samad telah melepaskan jawatan beliau, selaku pengerusi Barisan Nasional Back-Benchers Club (BNBBC). Semua disebabkan keputusan MP's BN yang menolak siasatan lanjut diadakan terhadap MP yang campur tangan isu kayu balak tempoh hari. Kecewa dengan sikap MP's BN, beliau segera melepaskan jawatan beliau.

Kenapa usul tersebut ditolak? Minister in the Prime Minister's Department in charge of Parliamentary Affairs, Nazri Aziz, said that "It is not that we disagree with Shahrir but it's an opposition motion and we usually reject their motions."

Kalau kita tidak disagree, kita setuju. Maka kita kena lah sokong. Habis tu, kenapa tolak? Hanya kerana ia keluar dari mulut Lim Kit Siang?

Kalau benda tu datang dari pembangkang, semua salah, semua kena tolak. Kalau dari kerajaan, semua betul, semua kena angguk?

Alahai, bila masuk parlimen, masing-masing jadi pak turut.

Fenomena ini sebenarnya berlaku di mana-mana. Kerapkali kita menolak idea atau hujah orang lain, semata-mata kerana dia tidak datang dari kumpulan kita. Ini termasuk golongan yang memanggil diri mereka pejuang islam.

Kalau golongan sekular buat ceramah agama, kita tidak datang, dan pulaukan. hanya kerana ia dianjurkan puak-puak sekular. Kalau mereka buat tahlil, bukan setakat tidak datang, kita tambah label ahli bid'ah pada mereka.

Kalau dari pihak kita, kadang-kadang keluar kenyataan yang salah, kita akan tetap teguh pertahan. Akhirnya, neraca kita hanyalah neraca kepartian. Assabiyyah kebangsaan telah bertukar menjadi assabiyah perkumpulan dan warna hijau.

Kalau begini sikapnya, apa beza kita dengan mereka?

.. SEDIH DAN MENGGELENG KEPALA ..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home