نحن قوم أعزنا الله بالإسلام ، فهما طلبنا العزة بغيره ، أذلنا الله

We are the people whom Allah honoured through Islam, so whenever we seek honour other than it, Allah will disgrace us.

The blog is under slow transition to http://specifichumidity.wordpress.com

Sunday, October 26, 2008

Mengumpat Kerana Allah?

Salam

Bismillah, WalhamduliLlah, wassolatu wassalamu ala RasuliLlah.

49:11 O ye who believe! Let not some men among you laugh at others: It may be that the (latter) are better than the (former): Nor let some women laugh at others: It may be that the (latter are better than the (former): Nor defame nor be sarcastic to each other, nor call each other by (offensive) nicknames: Ill-seeming is a name connoting wickedness, (to be used of one) after he has believed: And those who do not desist are (indeed) doing wrong.


49:12 O ye who believe! Avoid suspicion as much (as possible): for suspicion in some cases is a sin: And spy not on each other behind their backs. Would any of you like to eat the flesh of his dead brother? Nay, ye would abhor it...But fear Allah. For Allah is Oft-Returning, Most Merciful.

"Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis Riwayat Muslim)

“Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat."

Entah, semenjak dua ni, banyak juga saya berfikir.

Begitu rendahnya nilai Islam, hingga kita menjual islam itu, untuk menghalalkan perkara haram yang kita lakukan.

Kisah Kawan Saya:

Saya ada seorang kawan, dan dia pernah berzina sebelum dia berkahwin. Dia dah berubah, dan telahpun bertaubat. Maka satu hari, dia hendak bernikah dengan seorang wanita muslimah yang baik.

Saya duduk berfikir, patutkah saya cerita kisah lelaki ini pernah berzina kepada bakal isterinya? Adakah wanita itu berhak tahu?

Ya, saya rasa wanita itu patut tahu. Tapi bukan dari mulut saya. Ia harus datang dari mulut lelaki tadi, jika dia rasakan wajar. BUKAN HAK SAYA UNTUK MENGUMPAT LELAKI TADI, ATAS ALASAN UNTUK ISLAM.

Kisah Saya:

Ya, tunang saya datang bercerita, ada pihak membawa cerita kurang baik berkenaan saya kepada beliau. Ya Allah, tidak kah mereka rasa bersalah, cuba meruntuhkan rumah tangga yang nak dibina? Mengumpat pula? Atas alasan: untuk Islam? Tunang saya sendiri tidak menyebut nama orangnya, kerana itu tidak penting. Saya pun tidak ingin tahu namanya, cuma cukuplah kita ambil buat iktibar sesama kita.

Sedangkan, kalau benda itu betul, dan maslahatnya untuk Islam, maka terus cakapkan pada saya. Kalau benda itu tidak benar, dan pihak ini harus menjaja cerita di belakang saya, takut saya tahu, maka itu satu penipuan yang menjadi fitnah.

Lebih sedih, ini dilakukan oleh pihak yang mengaku dirinya TEKNOKRAT HIZBULLAH PEJUANG ISLAM.

Saya masih menanti pihak yang ingin memohon maaf kerana mengumpat saya, dan cuba merosakkan rumah tangga yang saya baru nak bina. Wallaahi, saya tidak akan redha pada mereka ini, bukan kerana saya yang diumpat, tapi kerana mereka menjual Islam, hanya untuk menghalalkan apa yang islam haramkan.

Andai ada antara sahabat sekalian yang kenal pada kumpulan ini, maka minta lah mereka bertaubat kepada Allah. Cukup-cukuplah mengumpat, takkan tak kenyang-kenyang lagi?

Jangan cuba ajar saya tentang jenis umpatan yang dibenarkan dalam islam dan sebagainya, kerana saya percaya, walau apa pun hujah anda, perbuatan mereka ini tetap jatuh dalam umpatan qabih.

Maka tidak hairanlah semakin banyak institusi kekeluargaan pejuang islam yang musnah, kerana 'terlebih concern' di kalangan pejuang yang lain, hingga masuk bab mengumpat dan mengadu domba.

MENGUMPAT KERANA ALLAH?

“It's not who i am underneath but what i do that defines me”

Lawan tetap Lawan

8 Comments:

Blogger ihsan_huhu said...

woo.. nih tahap kemarahan yg sungguh membahayakan nih.

jom pukol die ramai2

8:45 PM  
Anonymous sk said...

Kpd sesiapa yg terasa tuh, mintak maaf je la dgn tuan punya badan. Jgn risau, tuan badan nih bukan jenis dendam insya ALlah. Masalah selain dosa ialah:

1. Identiti dan isi umpat itu akan diketahui juga nanti.

2. Tak best woo gaduh2...

7:06 AM  
Blogger husna afifi said...

bak kata org tua
mulut ngn mata org kite xleh kontrol
yg leh kite kontrol tgn je..silap2 kite pukul je dia ramai2
jom2!
esan..r u ready?

3:38 PM  
Anonymous zacharias said...

ish ish

sabar2. ni bukan first time. dari dulu lagi, pantang aku kawan baik dengan orang, ada je mulut yg bercakap.

dulu, maisarah pun cakap benda sama. yang ni, keje budak perempuan kmb batch aku yg study kat sana. yang alim-alim serta mengikut 'program tarbiyah' juga.

macam la aku ni perogol bersiri...

8:15 PM  
Blogger husna afifi said...

tu r..merujuk kata2 komen di atas
bak kata org tua...cet
bape byk org tua daaa
ni pmpn kmb batch ki tu ade kt uk lg ke dh kt msia..mana la tau klo kt sini...leh je jumpa....wahhahaha
cari gaduh
cr gaduh

12:51 AM  
Blogger ahmad syafiq said...

saya suka LAWAN TETAP LAWAN

8:05 PM  
Blogger asma' afifi said...

pompuan kalau dah jeles...cerite baik puuuun leh jadik buruk.....ngumpat sane sini, dari sejengkal jadi sedepa..dan seterusnye....

10:31 PM  
Blogger ihsan_huhu said...

kl dah xcun tuh dok diam2 dah r... sebok2 nk bwk cite2 org lain plak

kan kakak kan?

12:50 PM  

Post a Comment

<< Home