نحن قوم أعزنا الله بالإسلام ، فهما طلبنا العزة بغيره ، أذلنا الله

We are the people whom Allah honoured through Islam, so whenever we seek honour other than it, Allah will disgrace us.

The blog is under slow transition to http://specifichumidity.wordpress.com

Saturday, May 22, 2010

Berita Sedih: Semoga Allah bantu mereka

Salam

Hari ini, aku terbaca appeal untuk sahabat di Czech ini.

1) Aku mendoakan yang terbaik pada sahabat ini. Dan insyaAllah akan cuba membantu yang dapat.

2) Ini juga adalah masalah kepada students yang berkahwin nak jadi parents. Lepas ini, siapa yang nak kahwin, kalau nak dapat anak, pinjam la duit dari parents ke, bank ke, sape2 la. Make sure, apa2 jadi, anak tu covered with medical insurance. Biar lah susah dahulu. Prepare for the worst case scenario. Aku pun pinjam duit parents, banyak pula tu, sebab anak nak lahir. Isy Isy.

3) Ini juga isu dengan students kot. Masalah students yang islamik dan nak kawin awal, tapi mentally tak matured. Macam mana anak tu boleh hidup 6 bulan di Czech tanpa insurans, hanya sebab fikir nak bersalin di Malaysia. Jadi, discount 6 bulan, hanya kerana plan nak balik Malaysia. Aduh, aku sangat sedih la baca kes ini.

Komen ini bukan untuk condemn couple tersebut. Cuma lepas ni, harap semua yang nak kawin tu, berfikirlah dengan lebih matang.

Semoga Allah membantu mereka.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

setuju!
Memang takdir x leh nak diduga tapi persiapan sebelum itu perlu mantop sebab macam2 kemungkinan akan berlaku pada sape2 pon

4:24 AM  
Blogger ihsan_huhu said...

sama la mcm budak2 yg pkai kereta tp xde insurans.

bile eksiden gelabah nk cekau duit sane sini.

ps: sbb tuh r aku xkawen2 ag nih.

6:10 AM  
Blogger zacharias said...

ntah la, budak2 selalu pikir kawin nak elak zina etc. Bila kawin, persediaan anak tu, nampak macam ambil mudah.

bila jadi camni, lagila gelabah nak cari financial aid.

1:25 AM  
Anonymous maie said...

orang dah susah tak yah la nak comment lebih2. yg lepas sudah ambil pengajaran tolong mana mampu.

6:38 PM  
Blogger zacharias said...

Betul la tu, sebab tu ia ditulis di sini untuk sama2 ambil pengajaran. Bukan untuk condemn. Kalau aku nak tambah sakit hati, aku komen la kat blog tuan punya cerita tu.

Di sini kita bincang. Especially bila ia membabitkan nama baik jemaah.

Dan aku tulis ni pun, hanya bila depa dah 'stop' cari donation, sebab dah cukup. Takde la timbul isu terus komen.

Apa la lu

5:32 AM  
Blogger Muhammad said...

Hmm.. Buku 'Aku Terima Nikahnya' sangat patut untuk bacaan mereka yang mahu berkahwin.. Nikah is about responsibility..

12:40 AM  

Post a Comment

<< Home