نحن قوم أعزنا الله بالإسلام ، فهما طلبنا العزة بغيره ، أذلنا الله

We are the people whom Allah honoured through Islam, so whenever we seek honour other than it, Allah will disgrace us.

The blog is under slow transition to http://specifichumidity.wordpress.com

Wednesday, February 24, 2010

Tetamu

Sampai sekarang, satu habit aku, yang aku tak tau la baik ke tak, adalah pergi kenduri kahwin orang yang aku tak kenal.

Memandangkan selalunya makanan di kenduri kahwin di Malaysia ni memang berlebih-lebihan, aku memang akan singgah.

Kalau tengah ada duit, Rm10 aku bagi ke tuan rumah. Ada hari, satu sen pun aku tak bagi. Cuma aku mampu doakan kesejahteraan tuan rumah, sebab tetamu, bila pulang, dosa-dosa tuan rumah akan diampunkan, asalkan dia ikhlas menerima tetamu.

Baru-baru ini, di Johor, aku satu keluarga pergi kenduri orang kami tak kenal pun. Pakcik tu, dia pergi ceramah PAS, dia terus bagi-bagikan kad kat orang yang hadir. Semangat inilah yang kita mahu. Semangat menjamu orang lain.

Aku berharap, bila aku buat kenduri anak aku nanti, orang pun tanpa segan silu akan datang. Datang la ramai-ramai. Aku ingat nak advertise dalam surat khabar.

Satu hari, encik bob berjumpa dengan saudara yang lama terputus hubungan, encik sukri. Jadi encik bob berjanji untuk membawa saudara mara yang lain bila ke rumah encik sukri lain kali.

'InsyaAllah, minggu depan, saya datang bawak adik beradik kita'
'Berapa orang ya agak-agak?'
'Kami datang 3 bas, insyaAllah, dari melaka, johor, dan perak'.

Pening kepala juga encik sukri nak sediakan makanan untuk 3 bas. Kira-kira 100 orang.

Tiba hari yang dijanjikan, anak encik sukri pun panggil bapaknya di bilik air.
'bapak, depa dah mai, 3 bas'

Encik sukri pun ke ruang tamu, nampak 3 orang sedang duduk bersila minum teh.
'Silalah minum, mana yang lain-lain, tak naik ke?'
'kami memang datang bertiga je'
'habis tu buat apa bawak bas sampai 3 buah?'
'kami ni semua DREBAR BAS'

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

salam

ak igt lg ko ckp mjlis khwin ko nti, ko nak advertise dlm akhbar. ko buat betul ke? hehe.

10:27 AM  
Blogger childrenofheaven said...

salam

aku tak pernah terfikir cara kau fikir,

idea bagus ni

lain kali

aku akan rajin ke rumah org kawen

demi

semoga setiap kali kepulangan aku, dosa2 tuan rumah akan terampun

hurm

bagus2x

semoga aku x malas ke rumah org kawen lagi

ehehe

thXXxxxxx~

11:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

Gucci
Replica GUCCI SHOES
Replica GUCCI handbags
wholesale gucci shoes
cheap Gucci shoes
cheap Gucci handbags
discount gucci shoes
Gucci shop
Gucci bags
Gucci shoes
Gucci ON sale
Gucci Belts
Gucci small accessories
Gucci hats & scarves
Gucci wallets
Gucci Handbags
women Gucci shoes
Men Gucci shoes
Gucci
Replica GUCCI SHOES
Replica GUCCI handbags
wholesale gucci shoes
cheap Gucci shoes
cheap Gucci handbags
discount gucci shoes
Gucci shop
Gucci bags
Gucci shoes
Gucci ON sale
Gucci Belts
Gucci small accessories
Gucci hats & scarves
Gucci wallets
Gucci Handbags
women Gucci shoes
Men Gucci shoes

2:39 AM  

Post a Comment

<< Home