نحن قوم أعزنا الله بالإسلام ، فهما طلبنا العزة بغيره ، أذلنا الله

We are the people whom Allah honoured through Islam, so whenever we seek honour other than it, Allah will disgrace us.

The blog is under slow transition to http://specifichumidity.wordpress.com

Monday, September 12, 2005

Allah, Islam, dan kita

assalamualaikum,

entah kenapa, terasa cenderung untuk menulis sesuatu yang tidak mengarut.

terbaca beberapa artikel dari sudut agama berita harian online. artikel yang sangat baik, berkaitan tajdid iman dan juga soal ilmu geografi generasi muslim terdahulu.

aduhai, teringat akan beberapa sahabat, yang memboikot berita harian, atau utusan, atas sebab biased media, akhbar UMNO, penyebar propaganda dan pelbagai kata lain yang dilemparkan.

hai, sememangnya betul kebanyakan gelaran yang diberikan, namun, di sebalik mudharat itu, ada juga manfaat. tidak salah untuk kita manfaatkan artikel yang baik lagi bernas dalam akhbar UMNO itu. hatta, kalau benda itu baik dan berasal dari CNN atau BBC sendiri, apa salahnya dimanfaatkan.

teringat kata-kata brother moez masud, yang lebih kurang bermaksud, Allah lebih besar dari islam. Allah tak memerlukan islam, tak perlu bergantung pada hamba-Nya untuk beribadah. andai hamba-hambaNya beriman atau tidak, tidak memberi kesan apa-apa pada Allah. begitu juga islam, jauh lebih besar dari individu. lebih besar dari UMNO, lebih besar dari apa-apa organisasi mahupun individu. Allah menjanjikan kemenangan untuk islam. persoalan sekarang sama ada kita mahu bersama golongan yang menang atau tidak.

Allahua'lam

'ala kulli hal, saya akan tetap gunakan Utusan Meloya dan Berita Harian untuk salam aidilfitri...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home