نحن قوم أعزنا الله بالإسلام ، فهما طلبنا العزة بغيره ، أذلنا الله

We are the people whom Allah honoured through Islam, so whenever we seek honour other than it, Allah will disgrace us.

The blog is under slow transition to http://specifichumidity.wordpress.com

Monday, May 29, 2006

Doktor Indonesia

DERMA GEMPA BUMI INDONESIA DERMA GEMPA BUMI INDONESIA

assalamualaikum,

SMS terkini dari Ummi memberitahu kakak saya sekarang telah berpindah ke Bantul untuk membantu kerja-kerja merawat dan menyelamat. Kakak saya sedang dalam proses menamatkan klinikal beliau yang tinggal sekitar 2 bulan sahaja lagi.

Kadang-kadang, saya selalu berfikir, kenapa kita tidak menghantar lebih banyak pelajar perubatan ke tempat-tempat seperti indonesia. Di negara seperti ini, para pelajar dilatih secara akademik dan fizikal, bagi menghadapi situasi kecemasan. Ini termasuk menjaga trafik jika berlaku kemalangan jalan raya!!

Adakah kita menghantar pelajar ke negara maju, hanya kerana 'hype' dan reputasi? Sebaliknya, bila para doktor ini pulang ke tanah air, perangai yang ditunjuk penuh dengan lagak masing-masing. Teringat ketika seorang pelajar perubatan bangkit bercakap ketika mesyuarat persatuan pelajar baru baru ini. Saya tidak dapat bayangkan orang dengan perwatakan sebegitu menjadi seorang doktor yang baik. Masalah SIKAP.

Teringat perbualan dengan seorang pelajar tahun 4 perubatan di Newcastle, beberapa tahun yang lalu. Ketika kebanyakan pelajar perubatan di indonesia telah pun berdepan dengan situasi yang lebih praktikal dan mencabar, pelajar di sini hanya boleh berbangga dengan circumcision. Itupun jika ada... Oh, mungkin juga kelahiran.

NO OFFENSE...

1 Comments:

Blogger ihsan_huhu said...

btol2...dak2 medic cni denga wheezing breath pon mcm seronok gile...kan berlambak2 je patient asthma kat mane2 pon...pelik2

4:07 PM  

Post a Comment

<< Home